Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 17 augusti 2017

Riktigt smarrig bärpaj

Hej! Kommer ni ihåg mig? Ganska exakt 3 månader sedan jag bloggade. Inga ursäkter, bara en sommar och en familj. 

Johan har snart varit hemma och föräldraledig i 6 månader och just nu håller han på att skola in dem på förskola och förskoleklass. Om ett par veckor början han jobba och det är dags för vardag igen. Något som vi knappt haft på två år.

På jobbet har vi äntligen infört fredagsfika men jag kunde inte bärga mig denna veckan utan var tvungen att svepa ihop en onsdagsfika. Jag har ett recept på bloggen på en sån där seg och söt kaka som jag gjort både med rabarber och äpple. Denna gången testade jag med björnbär och bytte ut vetemjöl mot mandelmjöl. Blev riktigt gott tyckte både jag, mina kollegor och grabbarna hemma som fick smaka lite. De saftiga bären sjönk till botten av kakan och det blev som två lager. Lättast att äta den dagen efter när den var kylskåpskall. Servera med glass, grädde, vaniljsås eller ät som den är.


Svårt att beskriva med denna bilden hur god kakan var
Seg bärkaka
150g smör
2 ägg
3 dl ströcosker
3 dl vetemjöl eller mandelmjöl
äpple, rabarber eller björnbär
pärlsocker och nystött kardemumma

  • Sätt ugnen på 175g.
  • Smält smöret och låt det svalna.
  • Vispa ägg o socker vitt och pösigt. Blanda ner smör och mjöl.
  • Häll smeten i en ugnsfast form med löstagbar kant. Tryck ner frukt eller bär i "lagom" mängd. Strö över pärlsocker och kardemumma.
  • Grädda långt ner i ugnen i ca 40 minuter. Känn med en sticka så en är klar.

1 kommentar:

Pernilla sa...

välkommen tillbaka! även om det bara är ett tillfälligt besök :) blogga? vem har tid med sån lyx egentligen?