Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 9 februari 2017

Asiatisk Kyckligfärssås med ingefära

Vi köper inte kycklingfärs speciellt ofta. Det krävs bra smaksättare för att det ska smaka något och det är lätt att det blir torrt. Jag gjorde biffar smaksatta med citronskal för ett tag sedan som jag gjorde i ugn som blev både saftiga och goda. Denna gången gjorde jag en Kycklingfärssås som jag smaksatte med ingefära, vitlök och kokosmjölk. Jag tyckte det var gott men barnen var lite tveksamma. Men äggnudlar, cashewnötter och snabbinlagd/pressgurka mättade små magar. 

I orginalreceptet var det röd chili och ketjap manis. Ketjap manis fanns inte hemma så det ersatte jag med japansk soya och för att få lite hetta hade vi chiliflakes på vid servering.


Asiatisk Kycklingfärssås med ingefära
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 morötter
500g kycklingfärs
2 msk skalad, riven ingefära
3 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 burk (400ml) kokosmjölk
2 msk japansk soya
salt och peppar
  • Skala lök, vitlök och morot. Hacka löken och riv moroten grovt.
  • Fräs löken tillsammans med kycklingfärsen i olja. Tillsätt morötterna och låt dem fräsa med några minuter.
  • Rör ner ingefära, tomatpuré, buljongtärning, kokosmjölk och vatten. 
  • Låt koka ca 15 minuter. Smaka av med soya, salt och peppar. 
  • Servera med ris eller nudlar och gärna pressgurka. 

1 kommentar:

Erika sa...

Det låter supergott! Jag lagar numera oftare mat med kycklingfärs än med filé. Det blir mycket smak och går att variera på tusen sätt. Ingefära är ju min favorit!