Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 17 januari 2017

Fikonbollar

Förra veckan var jag på en sån där trevlig matbloggsträff igen. Eller, det är ju knappt inte någon i gänget som bloggar längre, men vi är ett gäng som träffas då och då, äter tok-god mat, pratar mat och lite annat.

Innan träffarna bestämmer vi alltid ett tema och sen är det fritt att tolka och laga något gott, sött eller salt, att ta med sig. Denna gångens tema var "Nytt och fräscht". Det kan man ju tolka hur man vill.

Jag hade gjort en Glasnudelsallad med goa grönsaker, ingefära, japansk soya, jordnötter och kokosflakes. Jag hade även med mig Fikonbollar som sött. Som chokladbollar fast lite nyttigare. Och väldigt gott!

Fikonbollar 15-20 st
200g torkade fikon
0,5 dl sötmandel
0,5 dl naturella cashewnötter
2 msk kakao
2 msk kokosolja

  • Skär bort skaftet från fikonen. 
  • Lägg allt i en matberedare och mixa till en jämn smet.
  • Forma bollar och rulla ev i kokos.
  • Kyl minst 2 timmar innan du sätter tänderna i dem. Förvara kallt.



För ganska många år sedan bjöd jag på Fikonbollar på jobbet. En efter en högg vars en boll i tron om att det var vanliga chokladbollar. En efter en spottade ut då det inte var någon som var speciellt förtjust i torkad frukt. Hahaha.... det har jag fått äta upp många gånger!
När jag gjorde dem denna gången var Oliver sugen på att smaka. Jag förvarnade om att de smakade lite mer russin än vanliga chokladbollar. Han tog ett bett, tuggade och erkände att han inte riktigt gillade. De bollar som inte gick åt på träffen äter jag gladeligen upp själv. Perfekt till mellis eller kvällssuget.

Inga kommentarer: