Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 4 februari 2016

Räsersnabb Tonfiskpasta

Det har varit två underbart soliga dagar här i götet och man ha fått lite vårkänslor. Jag har till och med sett några snödroppar titta upp i rabatten. Inte blommor, men knoppar. Nä, vi ropar inte hej ännu men visst känns det som man är färdig med vintern nu och kan ta sig an våren?

För ett par veckor sedan gjorde jag en räsersnabb Tonfiskpasta till kvällsmat. Såsen gick snabbare att göra än vad det tog att koka pastan. Det är precis sådana recept man behöver ha i rockärmen ibland om det ska bli någon mat överhuvudtaget. De flesta av ingredienserna är dessutom sådana som oftast finns hemma i mitt kök.



Tonfiskpasta  4 port.
400 g pasta
2 vitlöksklyftor, hackade
1 burk tonfisk i vatten
2 dl cremefraiche
0,5 dl vatten
1 dl vitt vin
1 hönsbuljongtärning
en nypa socker
salt och peppar
  • Koka pastan enligt anvisningarna.
  • Fräs vitlöken i olja i en kastrull. Tillsätt avrunnen tonfisk, creme fraiche, vatten, vin och buljongtärning. Koka upp snabbt och smaka av med salt, peppar och socker. 
  • Häll av pastan och blanda med tonfisksåsen.
  • Servera med riven parmesan och sallad.

2 kommentarer:

Kim sa...

Alla räser-recept mottages tacksamt!
Japp, jag är helt klart redo för våren - bring it on!

Pernilla sa...

NÄÄÄÄ! sluta. det kommer inte att bli vår ännu. jag ska åka upp till mina föräldrar nästa vecka för jag behöver mera vinter i mitt blod, hoho :)

den här tonfiskpastan sparar jag till en dag då jag och ofelia är ensamma hemma!