Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 10 februari 2016

Marängtårta med Daim


I helgen hade vi besök av familjen Mattsson. Jag och mamma Hanna har pluggat ihop för herrans massa år sedan och våra barn, Oliver och Edvin, är jämngamla och har hängt sedan de var bebisar. Det är så kul att se dem växa upp och leka tillsammans. 

Förutom att äta Köttfärscanneloni och titta på Mello-premiren åt vi en Marängtårta med Daim till efterrätt. Som mycket annan bakinspiration har jag hittat detta receptet på tidningen Hembakats hemsida. Superenkel att svänga ihop och går utmärkt att göra den med köpta marängbottnar. Jag la skivade bananer mellan och kiwi på toppen vilket gjorde skapelsen lite "fräschare".

Jag la ihop tårtan precis före servering men de gojsiga resterna som blev över var inte sämre efter ett dygn i kylen. Marängen tappar dock lite av sin krispighet.


Marängtårta med Daim
Marängbottnar
4 äggvitor
2,5 dl strösocker
100 g mörk choklad

Fyllning
2 st dubbeldaim
5 dl vispgrädde
ev 2 tsk vaniljsocker
ev frukt för dekoration
  • Sätt ugnen på 100 grader. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt strösockret och fortsätt vispa till ett hårt, fast skum.
  • Rita två cirklar på ett eller två bakplåtspapper, ca 20 cm i dm. Grädda bottnarna i nedre delen av ugnen i 100-110 minuter. Låt kallna på plåten.
  • Smält chokladen och pensla på de kalla bottnarna. Förvara torrt till servering.
  • Vispa grädden fluffig med vaniljsocker. Blanda ner den krossade daimen. Spara lite till garnering. 
  • Lägg en botten på ett fat. Bred på hälften av grädden. Skiva över en banan. Lägg på den andra bottnen, lägg på resten av grädden och dekorera med resten av den hackade daimen samt skivad kiwi eller annan frukt. Pudra över lite kakao.
  • Servera, ät och njut!

3 kommentarer:

Pernilla sa...

jag förstår inte varför jag inte äter marängtårta oftare? tror bestämt det får bli en sån på mitt kalas i år! kanske med daim, kanske med nåt annat. kanske en schwarzwald. kanske kanske kanske. gött såg det ut ialla fall!

Charlotta sa...

OMG! Låter helt löjligt gott.

Greyerzer sa...

Med tanke på alla äggvitor jag har i frysen, så skulle ditt recept vara perfekt! Varför har jag inte tänkt på att baka maräng förut?