Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 27 november 2015

Asiatiska laxfärsbiffar med gurksallad

I dag har Oliver varit hemma hela dagen. Han var med hos barnmorskan i förmiddags. Han tyckte att hon kunde plocka ut bebisen och tycker att det är jättehäftigt att höra bebisens lilla hjärta slå. Det blir kanske lite mer verkligt. Beräknad födsel igår men fortfarande inga känningar att det skulle vara på g. Nu laddar vi för första advent i helgen. 

Ett projekt jag haft nu när jag gått hemma har varit att gå igenom alla mattidningar som ligger lite här och var. Jag brukar göra det då och då, riva ut de recept jag kan tänka mig att testa och sedan slänger jag tidningen. Mycket finns ju på nätet och jag ser tidningen framförallt som inspiration. Jag har en ganska stor hög med recept just nu som jag vill testa. Ett av recepten i högen var Asiatiska Laxfärsbiffar med gurksallad från Allt om mat 16/2012. Snabbt, enkelt och gott. Förutom ris och gurksallad som tillbehör till biffarna gjorde jag även en yoghurtsås som jag kryddade med sweet chili, ingefära, koriander, spiskummin mm. Man måste ha sås!



Asiatiska laxfärsbiffar med gurksallad
500g laxfilé utan skinn och ben
1 ägg
2 msk riven färsk ingefära
salt och svartpeppar
1 dl ströbröd
rapsolja att steka i

1 gurka
1 röd chili
2 msk strösocker
2 msk vitvinsvinäger
1 krm salt
  • Skär laxen i mindre bitar. Mixa den grovt i matberedare med ägg, ingefära, salt och peppar.
  • Forma till små biffar och vänd dem i ströbröd.
  • Stek i olja, ca 2-3 minuter på varje sida.
  • Halvera gurkan på längden och skrapa ur kärnorna. Skär i halvmånar.
  • Kärna ur och strimla chilin.
  • Blanda socker, vinäger och salt. Tillsätt gurka och chili. Låt stå  i rumstemperatur till servering. 
  • Servera laxbiffar med ris, gurksallad och ev en kall sås.


Jag har ny dator med Windows 10 och hur jag än gör så blir texten centrerad. Någon som är teknisk får gärna höra av er om ni vet var jag gör / inte gör. Tack!

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Jahaja, vi som pratade om när det var dags för er att få en ny familjemedlem, då vet vi!
Det där projektet du har, det har frun här inplanerat nu framöver. Här ska klippas och rivas recept så det står härliga till ur gamla tidningar som bara tar plats. Dessutom ska de gamla urklippen sorteras, varför man ens sparat på vissa undrar man ibland...
Denna salladen känner igen, den har vi nog också testat och gillat.

En fin första advent till dej!

Erika sa...

Jag har en ovanligt fin låda hemma där jag lägger alla urklippta recept. Den har jag fått av några som börjar på Mårt- och slutar på -sson.

Roligt med en liten julbebis. Första barnet känns med ens så stort och klokt när den nya lilla kommer. Jag hoppas att du får en riktigt fin advent och att din förlossning blir fin och minnesvärd. Kram!

Pernilla sa...

men alltså windows10, jag trodde jag skulle kunna lära mig att älska det men... nej. vi får nog nöja oss med att ha en kylig jobbrelation helt enkelt. så nej, jag vet inte hur man gör.

laxfärsbiffar låter gott och eh, JA! man måste ha sås. till allt. gärna sås till sås.

hoppas bebis kommer snart. jag tror hon kommer imorgon. och ja, jag tror alltså att det är en tjej. som ska heta Tilda. bara så att du vet! kram!