Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 27 maj 2015

Panerad torskfilé med spenatpestokräm

Jag och Oliver har semester. Vi har tagit en "sistaminutenresa" söderut till mina föräldrar. Vi njuter i fulla drag av ledighet, god mat, häng med familj och mycket lant-luft.
 
I eftermiddag var vi hos en barndomsvän till mig och fikade. Med oss hade vi en jättebukett med Liljekonvaljer. Underbara blomma som doftar så gott.
 
Hav av Liljekonvaljer
En stor bukett med Liljekonvaljer till en kär vän
När man är i Skåne är man sällan hungrig. Mitt på dagen äter vi rejäl lunch och idag lagade jag Stekt panerad Torskfilé med spenatpestokräm. Fick till och med Oliver att smaka på fisken och han gillade det. Den slimegröna pestokrämen fick jag inte honom att smaka på men den var inte mindre god för det. Receptet kommer från ett gammalt nummer av Hemmets Journal som ofta bjuder på fina vardagsrecept. Stekt fisk gör jag sällan hemma då vi saknar fläkt. Men krämen funkar både till kött och vegetariskt.
 
 
 
Panerad Torskfilé med spenatpestokräm 4 port
ca 700 g färsk torskfilé
vetemjöl
ägg
ströbröd
salt och peppar
 
Pestokräm:
1 dl hasselnötter
2 dl riven lagrad ost (herrgård eller präst)
250 g kesella
65 g babyspenat
1 vitlöksklyfta
salt och peppar
  • Mixa hasselnötter och blanda med ost, kesella, spenat, vitlök, salt och peppar.
  • Mixa till en slät kräm.
  • Vänd torsken först i vetemjöl, sen ägg och sist ströbröd. Stek i rikligt med smör. Krydda med salt och peppar.
  • Servera med citronklyfta, ärtor och kokt potatis.


Inga kommentarer: