Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 22 januari 2015

Lax med krämig risoniotto

Denna veckan har vi haft matkasse. En tredagars Linas Barnkasse. Redan första dagen insåg jag att det inte är någon mening att vi har barnkasse (vilket jag konstaterat förut). Oliver är lite för liten för det. Vi kan lika väl ha en Originalkasse eller Inspirationskasse så får Oliver äta det han tycker är gott. För det är ju så det funkar oavsett vad vi äter.

Veckan började med Ugnsbakad lax med krämig Risoniotto. Grönsakerna som serverades till var broccoli och gula körsbärstomater. Av den maträtten åt Oliver Risoniotton och morotsslantar som jag gjorde extra. Ja, ni förstår.... Men jag tyckte att både laxen, risoniotton, broccolin och tomaterna var goda. Den där otton kommer jag absolut göra igen. Ett trevligt alternativ till pasta, ris och potatis.


 

Ugnsbakad lax med krämig risoniotto 4 port
ca 600 g laxfile
salt och citronpeppar
  • Lägg laxen i en smord ugnsform. Krydda med salt och citronpeppar.
  • Tillaga på 175 grader i 15-20 minuter.
3 dl Risoni
1 liter vatten
2 tärningar kycklingbuljong
100g färskost
1 knippe dill
salt och peppar
  • Koka upp vatten och buljongtärningar. Tillsätt risoni.
  • Koka 11 minuter. Häll av vattnet och spara 1,5 dl.
  • Blanda risoni med färskost, buljong, hackad dill, salt och peppar.
  • Servera direkt med lax och grönsaker.

2 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Risoni hade vi ganska ofta ett tag, men de har av någon anledning fallit helt i glömska. Smart med osten i, det blir ju verkligen som en riktig risotto!

Malin`s Diner sa...

Mmm, hade en risiniperiod jag också. Men har samma dilemma som Mårtenssonarna, glömska.

Kram kram