Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 28 oktober 2014

Morotsbiffar

I dag har jag varit ledig med Oliver. Varje gång jag är ledig mitt i veckan inser jag att man borde vara det oftare. Lugn morgon/förmiddag, leka, mysa, prata, vara ute, laga mat, träffa andra daglediga och hitta på grejer som man inte orkar göra på helgen. Ja, ni vet, bara en bra dag!

Till lunch idag gjorde jag och Oliver Morotsbiffar. Oliver säger att vi är "lagare" när vi lagar mat tillsammans. Han hjälper till med det mesta - rör, skalar, river, smakar, steker, diskar, stökar.... Biffarna blev väldigt goda tyckte både jag och Oliver. Perfekta för både lunchlåda och frysen.

Receptet kommer från "Svenska Folkets Favoritrecept", en samlingskokbok från kokaihop.se. Denna fick jag av Michael Krantz i somras men har inte kommit till skott att testa något recept förrän nu även om jag bläddrat i den flera gånger. Många trevliga vardagsrecept som jag verkligen måste testa.


Morotsbiffar 4 portioner
400g morötter
200g rotselleri
1 liten purjolök eller rödlök
olja att steka i
1 msk curry
1 tsk spiskummin
2 msk vatten
salt och peppar
2 ägg
0,5 dl vetemjöl
ströbröd
  • Sätt ugnen på225 grader.
  • Riv morötter och rotselleri grovt. Strimla löken.
  • Stek allt i oljan och krydda men curry och spiskummin. Häll på vattnet och stek tills det blir mjukt. Krydda med salt och peppar.
  • Häll allt i en bunke och blanda med ägg och mjöl. Forma biffar och lägg på en bakplåtsklädd plåt eller ugnsfast form. Strö lite ströbröd ovanpå varje biff.
  • Stek i ugnen i 20 minuter. Vänd dem efter halva tiden.
Biffarna serverade jag med matvete och limeyoghurtsås. De små svarta pluttarna som ligger på tomaterna är inte harbajs utan torkade, saltade oliver som jag köpte vid en vägkant på Kreta. Fantastiskt goda!

Dagens lunch

Eftermiddagen spenderade vi tillsammans med syrran och hennes grabbar. Vi packade med oss fika och tog oss från Härlanda Tjärn till Brudaremossen. Grabbarna cyklade och vi promenerade. Är väldigt imponerad att Oliver cyklade så långt med sin springcykel. Får väl tacka kusinerna för det. Vi hade hoppats på lite mer sol men det var varmt och som vanligt lite blåsigt. En mysig eftermiddag!

Fika vid Brudaremossen
Glad kille på springcykel
Matade ankorna vid Svarttjärn

4 kommentarer:

Katarina sa...

Biffarna låter mycket goda!

Charlotta sa...

Nu är ju jag ledig hela tiden, men jag kommer ihåg att jag älskade att vara ledig mitt i veckan när jag jobbade! Kan förhoppningsvis fortsätta med det även efter kiddon har kommit, även om jag förhoppningsvis har bytt jobb vid det laget. Kram!

Kim sa...

Om inte detta är ett recept för mig så vet jag inte...! Sparar! Det är ändå lite gött att komma ut i naturen, även om det inte är sol och varmt (fast önska får man...)

Mårtenssons kök sa...

Jajamensan, vi sparar också - de låter kanoners goda!
Att ha en extra ledig dag gillar vi väldigt mycket, vi har ju vår fredag och den uppskattar vi otroligt. Skönt att kunna ha dagen som en härlig familjedag och bara njuta tillsammans.