Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 26 oktober 2014

Rödbetsbrownie

Hösten kan ju både vara helt underbar och helt fruktansvärd. Det är mörkt, det blåser, regnar och man fryser ungefär hela tiden. Men sen finns det dagar som solen skiner, regn och blåst håller sig borta och plusgraderna är tvåsiffriga. Då är det riktigt härligt! Denna helgen har det mest regnat och blåst men jag har ändå varit ute i skogen två vändor för promenerad i blöt och lerig terräng. Det har inte varit speciellt kallt men ändå inte lockat att ta sig ut. Det är först när man väl är ute (med rätt kläder) som man tycker att det är riktigt skönt!

Höstpromenad i Skatås
 Något annat som hör hösten till är rotfrukter. I grytor, soppor och bakverk. Jag fick ett recept på Rödbetsbrownies av min bloggvän Karin som jag var tvungen att testa. Riktigt saftig och god kaka. Karin driver bloggen Trattoria och håller just nu på att fila på sin kokbok som kommer ut nästa år. Ska bli så spännande läsning!

Snygg rosa smet
Kakan håller flera dagar i kylen och blir bara saftigare och godare efter några dagar. Jag bjöd på denna vid två tillfällen. Först på en helgfika med lite andra kakor och sen vid senaste Matbloggsträffen tillsammans med lite hallongrädde.

Kak-kalas

Rödbetsbrownies ca 20 st
3 ägg
2 dl socker
150 g smör, rumstempererat
4 kokta rödbetor
3 dl mjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
  • Koka rödbetorna med skal tills de är helt mjuka. Häll på kallt vatten och skala genom att gnida av skalet. Låt svalna.
  • Sätt ugnen på 175 grader. 
  • Vispa samman smör, ägg och socker. Rör ner de torra ingredienserna. 
  • Mixa de kokta rödbetorna med en stavmixer till en slät puré och rör ner i smeten. 
  • Smörj och bröa en form som är ca 20 x 25 cm. Bred ut smeten och grädda i ca 20 min. Kakan skall vara mycket kladdig när du tar ut den. Låt svalna och förvara i kylen.

3 kommentarer:

Systeryster och jag .... sa...

kul att prova att baka med rödbetor ...
brownies kan ju aldrig bli fel...

Charlotta Ljungblad sa...

Kan intyga att den var fantastiskt god! :=)

karin - trattoria sa...

Kul att de blivit så omtyckta! Mässan ser för övrigt ut att ha varit en riktig hit, för att inte tala om julbordet - my God! Kram!