Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 23 september 2014

Glutenfria Chokladbollar

I dag var det minusgrader på många håll runt Göteborg och säkert även andra delar av landet. Vi har garage till bilen och slapp därför skrapa rutorna. Hua, så snabbt hösten kom! I helgen var det ju helt underbart t-shirtväder. Det är de där kyliga dagarna som man får minnas tillbaka till de varma goa dagarna vi haft många av de senaste månaderna

I lördags var vi ute i skogen nästan hela dagen. Först var det Knytte på förmiddagen och sen träffade vi Olivers kompisar Nils och Emma med familjer på en grillplats i Skatås för en lunchkorv, lek och fika. Det var så längesedan vi sågs så det har hunnit bli tillökning i en av familjerna. John redan hunnit bli 4 månader.

Korvgrillning
De här tre sötkorvarna har hängt i hop sedan de var ca 4 månader. Lite mer bus nu än då!:)
Jag fick uppgift att fixa något till kaffet. Då Louise är glutenintolerant blir det en extra utmaning. Jag gjorde det enkelt för mig och gjorde Chokladbollar. Tydligen hade hon kunnat äta med vanligt havregryn men då jag inte visste bytte jag ut det mot bovetegryn.

Chokladbollar i massor och termoskaffe

Chokladbollar (glutenfria)
2 dl boveteflingor
1 dl kokosflingor + extra att rulla i
3 msk kakao
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1 msk kallt starkt kaffe
100 g smör, rumsvarmt
  • Blanda alla ingredienserna och rulla bollar i önskad storlek.
  • Rulla i kokos.
  • Ät och njut!

3 kommentarer:

Kim sa...

Söta busfrön! :)
Och vad gott med chokladbollar! Och kaffe! Bästa kombon.

Mårtenssons kök sa...

Huga ja, fi tusan vad kallt det var förra veckan, men nu är åter värmen här, i alla fall hos oss:)
Chokladbollar tackar vi inte nej till, glutenfria eller ej!

vita_margarita sa...

Tack för receptet! Det här bjuder jag på på jobbet (många har glutenproblem).