Vinter/Vår

onsdag 30 juli 2014

Vinbärskaka och en tur till Danmark

Nu är vi hemma och packar om väskorna igen för sista gången denna semestern. Sent i går kväll kom vi hem från några fina dagar i Danmark med vänner. Vi hade väl inte planerat mer än båtresan och två nätters boende på Lökken Klit Camping i en liten stuga.

Vi körde den ca en timmes långa bilfärden från båten i Fredrikshavn till Lökken där vi började med att promenera i regnet i jakt på en lunchrestaurang. Förvirringen med det danska språket började direkt när vännerna vi åkte med inte förstod att frukost på danska är lunch...:)

Jag älskar Danmark. Jag vet inte om det är för att det finns så många likheter med Skåne? Danmark är ett dejligt land! Vackra landskap, långa sandstränder, rejäl mat, fina hus mm. Två av de luncher vi åt ute beställde jag Stjerneskud. Så gott! Panerad rödspätta, skalade räkor, rökt lax, rom, sparris och lite grönsaker. Allt ligger på en bit bröd. Rejält mätt blir man till på köpet.

Stjerneskud

Inte så många planer fanns inför resan med det blev fyllspäckat schema ändå. Sol, bad, promenad, lek och en tur till Blokkhus. Stranden mellan Lökken och Blokkhus är minst 100 meter bred och det går att köra med bil på den. Det finns små badhytter längst upp på stranden. Vid byarna kör man ner med bilen, parkerar i strandkanten och lägger sig och solar. Mycket märklig syn. Den lilla badstigen vi gick från campingen var på ett lugnt ställe och vi var nästan ensamma på stranden.

Små badhytter längst upp på stranden
Då båten gick tillbaka hem på kvällen hann vi med en hel del även sista dagen. Vi besökte Rudbjerg knude fyr som ligger lite norr om Lökken. Fyren byggdes 200 m från havet år 1899 men idag ligger den precis på kanten. Fyren ligger inbäddad bland stora sanddynor med ett stup rakt ner i havet bakom sig. Utsikten från toppen var fantastiskt och det var värt promenaden på ca 20 minuter dit och sand överallt då det blåste en del. Man räknar med att fyren kommer att rasa ner i havet inom 10 år.

Promenad mot fyren
Rudbjerg Knude Fyr
På toppen av en sanddyna
Utsikt söderut längs kusten
På vägen hem stannade vi även i Skagen. Otroligt mycket turister så vi fick nöja oss med att äta lunch på en pizzeria istället för fiskrätt i hamnen. Då det blåste endel struntade vi i att åka ut på grenen och bada utan åkte halvvägs ner till Fredrikshamn och stannade i Ålbæk på en lugn och fin strand för ett dopp och lite kaffe.

På båtresan till Danmark hade vi tagit med oss frukost som vi åt på däck i solen. Yoghurt, smörgåsar, frukt, kaffe, ägg mm. Jag hade även bakat en kaka som vi inte fick plats med utan fikade på när vi kom fram till stugan. Det var en Vinbärskaka med vita vinbär som jag plockade i mammas trädgård när vi passerade där i helgen. Väldigt saftig och god smak! Funkar nog även med andra sura bär som krusbär, hallon, röda eller svarta vinbär.

Vinbärskaka med vita vinbär

1 krm salt
1 dl mjölk
2 dl vita vinbär
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smörj en springform, ca. 22 cm i diameter, och bröa med kokos.
  • Rör/vispa smör och socker poröst. Blanda ner äggen.
  • Blanda mjöl, bakpulver, kokos och salt i en skål och rör sedan ner det i smeten.
  • Tillsätt mjölk och blanda väl. Rör försiktigt ner vinbären.
  • Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Känn med en sticka att den är klar.