Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 16 juli 2014

Mjuk hallonkaka

Min mamma prenumererar på tidningen Hembakat och jag hugger den direkt när jag kommer dit. Ofta bakar jag något från den när jag hälsar på och sen tar jag med mig tidningen hem. Det är en av de bättre bak- och mattidningar just nu med många recept som passar mig.  

När jag var i stugan förra veckan bakade jag en mjuk kaka i mindre långpanna. I receptet var det jordgubbar men jag tog hallon som kom från mammas trädgård. Funkar fint med andra bär utefter säsong, tex vinbär, krusbär eller blåbär. En perfekt fika-kaka med en klick vaniljsås.


Mjuk hallonkaka
2 ägg
2 dl strösocker
175 g smör
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 dl filmjölk (jag tog naturell yoghurt)
2-3 dl bär, tex hallon, jordgubbar, vinbär eller blåbär
mandelspån (jag hackade sötmandel)
  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Smält smöret och låt det svalna.
  • Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör, bakpulver, vaniljsocker, mjöl och filmjölk. Blanda inte för länge.
  • Häll smeten i en smord och bröad form, ca 20x30 cm.
  • Tryck ner bären i smeten (dela jordgubbarna). Strö över mandelspån.
  • Grädda kakan längst ner i ugnen i 30-35 minuter. 

***

Om rosévin varit poppis de senaste somrarna så tycker jag att bubbel/mousserande dricks mer än förut. Inte bara för att fira utan för att det är festligt, svalkande, friskt och gott. Jag dricker gärna bubbel och jag måste erkänna att Prosecco (Italien), Cremant (Frankrike) eller Cava (Spanien) ofta faller mig bättre i smaken än riktig champagne. Kanske beror på att jag är av den enklare sorten:).

Tidigare i somras fick jag möjligheten att testa en flaska Freixenet som för säsongen var stiligt uppklädd i fluga från DAKO. Flaskan bär flugan endast under en begränsad period och är tänkt till våren och sommarens högtider, en fin gå-bort present kanske? Cordon Negro är en torr cava med smak av päron och citrus. På Systembolaget hittar du den i ordinarie sortiment och den kostar 79:-.



4 kommentarer:

Sara på Vardag.nu sa...

Visst är det bra med andra sm prenumererar på tidningar. Jag brukar bläddra i Hemmets Journal hemma hos mamma (hon i sin tur har fått dem av mormor, haha!) - rätt mycket bra recept faktiskt. Blandat med spännande tantläsning om casanovas och stickmönster ;)

Kim sa...

Bubbel är bäst! Jag som inte är så förtjust i varken rosé eller vitt vin hurrar för den här trenden.

Ha ha att norpa tidningar hos mamma verkar vara nationellt, det gör jag med, Allas brukar det bli. De har en del fina recept där med.

Remsan sa...

Kakan påminner om en kaka min faster brukar baka som hon kallar 2-kaka för måtten är två av allt, men har i stort sett samma ingredienser som denna. Jag gillar kakor med lite surare bär i som bryter lite mot det söta.
Denna cava tycker jag är mycket prisvärd och god, men så gillar jag riktigt torr cava. Prosecco är inte riktigt min grej, men torr cava, cremant eller champagne slinker lätt ned :-)

Lotta sa...

"Mjuk hallonkaka". Hur gott låter inte det! Att den verkar lätt att göra tilltalar mig :-)

Jag är mer en cava-typ än en champagne-typ så jag gillar verkligen det där bubblet.

Ha det fortsatt fint i sommar!