Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 10 augusti 2013

Tillbehör med säsongens grönsaker

Hemma igen efter en härlig vecka i sommarstugan. Det var mycket jag inte hann med denna veckan: träffa vänner, äta Ottoglass, ta en tur till Österlen och besöka diverse restauranger som jag tänkt. Men! Jag har spenderat mycket tid med min familj, hälsat på min gamla morfar, badat i havet och ätit en himla massa god mat. Man hinner inte med allt man vill, så är det bara. Skulle behöva en hel lång sommar för att hinna med allt jag vill. Men vännerna finns kvar, likaså Österlen och Ottoglassen (hoppas jag).

Tänkte bjuda er på några av de goda tillbehör jag gjort i veckan som vi haft till grillat. Det finns ju så otroligt mycket härliga grönsaker just nu i mammas trädgård, i gårdsbutiker eller i mataffären. Känner mig mätt på färskpotatis och frossar gärna i andra tillbehör.

Tomater i olika färger odlas ju lite här och var. Både snygga och goda. Rumstempererade skivade jag dem och varvade med mozzarella på en tallrik. Jag blandade lite Mandelpesto men olja och ringlade över. Dekorerade med färska basilikablad.

Typ caprese
Mamma odlar zucchini i sin trädgård och de som gör det vet att det blir många och de växer fort. Kan vara svårt att hinna med att äta dem i samma takt. Jag skivade tjocka skivor som jag blandade med olja, salt och peppar. Grillade dem tills de fick fin färg och blandade sedan med färglada tomater. Jag mixade olivolja, örtvinäger, basilika, vitlök, salt och peppar som jag ringlade över.

Grillad zucchini och färgglada tomater

Färska, kokta, ljumma rödbetor med lite smör och flingsalt är inte dumt. Denna gången kvartade jag rödbetorna och smulade över fetaost, ringlade över balsamicovinägrett. Dekorerade med färska rosmarinkvistar och svarta vinbär från mammas trädgård. Rödbetor och svarta vinbär visade sig vara en väldigt fin kombination.


Rödbetor och svarta vinbär var en finfin kombination

Det känns verkligen lite extra lyxigt att kunna servera mat som man odlat själv eller som odlats i närheten. Någon gång i framtiden ska jag också ha ett trädgårdsland med massa godsaker!

5 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Låter som en härlig vecka! Men man hinner aldrig med allt man tänkt, lika bra att inse det redan innan sommaren. Men varje år gör man upp grandiösa planer. Det brukar bli ganska bra ändå i slutet av sommaren.

Grönsakerna ser riktigt goda ut. Precis perfekta tillbehör.

Kram kram

Sonja Kidron sa...

Oh, mums så mycket gott! :)
Fetaost och vinbär var en spännande kombination, men jag tror dig, säkert jättegott! :)

Sara på Vardag.nu sa...

Näejjj, vi har inte heller hunnit allt vi tänkt göra under semestern. Man njuter av hemmavarande mer än man tror :)

Fint med grönt i säsong! Det gillar jag :)

Fröken Dill sa...

Rödbetor och svarta vinbär - spännande!

Remsan sa...

Många goda tillbehör du kommer med här och så enkelt det kan vara! Jag älskar allihop!