Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 21 augusti 2013

Pasta med bacon och tomat

Man får inte glömma det enkla ibland. Man behöver verkligen ha några ess i kockrocksärmen att plocka fram ibland när maten snabbt ska stå på bordet. Denna rätt behöver man egentligen inget recept till, en typisk sådan rätt jag skulle slänga ihop av vad som fanns hemma - en sk. panikmiddag. Men en väldigt god sådan!

Pasta med bacon och tomat 4 port.

2 pkt bacon
1 gul lök
2  vitlöksklyftor
1 frp (500g) krossade tomater
1,5 dl grädde
salt och peppar
500 g pasta
riven parmesanost
  • Koka pastan enligt anvisningarna.
  • Strimla och stek baconet i sitt eget fett tills det fått fin färg.
  • Lägg på hushållspapper så det får rinna av.
  • Hacka löken och riv/pressa vitlöken. Fräs i lite smör i stekpannan så det blir mjukt. Tillsätt bacon, krossade tomater och grädde. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra ca 5 minuter.
  • Blanda nykokt pasta med såsen. Servera med riven parmesanost och lite sallad.

Snabbt, enkelt och gott!

5 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Bacon, vitlök och pasta, det känns som det liksom inte kan bli annat är gott.

Min Lilla Kokvrå sa...

Man ska inte underskatta det enkla :) det brukar ofta smaka riktigt bra. Själv blev jag bjuden på något liknande av dottern igår till middag, bacon, makaroner och lök, ingredienser som oftast finns hemma

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Just nu är enkla maträtter precis vad jag söker och önskar:) Även om det är kul att laga mat så finns tiden inte riktigt alltid.

Lotta sa...

Går igång direkt på rubriken. Bara en massa grejer jag gillar. Ofta blir den här typen av mat så himla gott. Jag kan tycka att det är en rolig utmaning också att glo in i kyl och skafferi vad man har för att laga till något av det som finns.

Trevlig helg!

Anonym sa...

Supergott tyckte jag och mina gäster...:-)
Tack!
/ Mvh Pia i Kågeröd i Skåne

medicinarna@telia.com