Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 24 april 2012

Hirsgröt

I går satt jag och läste tidningen C (gratistidning som ges ut av Lantmännen) om Skandinaviens första grötbar som öppnat i Köpenhamn. Jag vill dit! Jag älskar gröt! Gröt är tydligen trendigt och serveras på krogmenyer i London och New York.

Grödbar, som ligger i Nörrebro i Köpenhamn (hur gör man danska ö på datorn?!), serverar man gröt dygnet runt. Klassisk frukostgröt på morgonen, risotto på kvällen och söta risgrynsdesserter finns på menyn. När öppnar de en filial i Göteborg undrar jag?!

Så i morse var jag lite "wild & crazy" och bytte ut min varjedag-gröt (fiberhavregrynsgröt med extra allt) mot Hirsgröt. Stod och kollade på lite grynalternativ på ICA i helgen och bestämde mig för Hirsflingor (Risenta). Små gula fina gryn. Som jag gissade så smakade de inte så mycket så gröten smaksatte jag med kardemumma.

Små hirsflingor
Hirsgröt 1 port
1 dl Hirsflingor
2 dl vatten
salt
malen kardemumma

Lägg alla ingredienserna i en kastrull. Koka upp och koka ihop till en gröt under ett par minuter.


Gröten "pimpade" jag med moget päron, banan, torkad aprikos och valnötter. Och mjölk förstås. Tycker att gröten hade lite tråkig smak och går nog tillbaka till min vanliga gröt i morgon igen. Men alltid kul att variera lite i bland. Vad tror ni? Ska man öppna en grötbar i götet? Finns det underlag för det?


7 kommentarer:

Katarina sa...

Roligt med variation och gott med frukter nötter till:)

Hemkära Hanna sa...

Det är det jag säger: Bara man
envisas lite och håller fast vid det man gillar så blir man trendig helt automatiskt allt emellanåt.
Grötbar låter trevligt tycker jag.

pralin från matmedmera sa...

Gillar också hirs. Ett annat alternativ som jag upptäckte nyligen är guinoagröt. Mycket mild och gott.

tina sa...

Kul med Grödbar! Om du fick hirs över får du testa det här receptet: http://www.pickipicki.se/2008/08/mormors-rieska/

Kim sa...

Ja, gärna en grötbar! Tänk att svischa förbi där på väg till jobbet på morgonen- wunderbar!
Satt på Heathrow i lördags morse, hade inte ätit frukost och tänkte jag skulle få nöja mig med en trekantsmacka. Men vad hittade jag? Just det, gröt! Vilken lycka.

Amy's piece of cake sa...

Coolt med grötbar!

Hirs är faktiskt något nytt här... undrar om det går att köpa i affärerna här i mörkaste Småland?

Matarkivet sa...

Även om jag mest gillar mannagrynsgröt är det ju tufft med en grötbar! (Danskt ø gör du genom att trycka [ALT} + [0248] - jag är van att skriva å ä ö på engelskt tangentbord...)