Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 10 december 2011

Vörtbröd

I veckan bakade jag vörtbröd. Som jag har längtat efter den smaken. Jag föredrar ju russin i men det gör inte min kära sambo. Så det blev utan. Använde mig av receptet som stod på Santa Marias påse med vörtmix. Som vätska stod det lättöl eller vatten. Jag skojade till det med en burk starkjulöl. Gjorde inte smaken sämre. Gud, så gott det blev! Och vilken härlig doft som spred sig i lilla lyan!!

Gjorde två stycken små limpor men går lika bra att göra en stor. Ju mindre limpor, ju fler smörgåsar får man äta:). Tyckte inte att jästiden räckte så jag ökade något. Hade det med starkjulölen att göra? Jag bakar nästan alltid bröd i bakformar. Tycker det är smidigt och blir bra form.

Vörtbröd
25 g smör
1 dl sirap
1 flaska/burk 33 cl julöl
50 g jäst
1 påse vörtmix (santa maria)
5 dl rågsikt
5 dl vetemjöl
ev 0,5 dl russin

  • Smält smör i en kastrull. Tillsätt sirap och öl. Värm degvätskan till 37 grader.
  • Smula jästen i en degbunke. Tillsätt degvätskan och vörtmixen. Blanda tills jästen smält.
  • Tillsätt vetemjöl och rågsikt och ev russin. Blanda i hop till en smidig deg.
  • Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
  • Arbeta degen till två limpor. Lägg i brödformar eller på smord plåt. Låt jäsa ca 40 minuter.
  • Grädda i 175-200 grader i 30-40 minuter.
  • Pensla några gånger under gräddningen med varmt vatten.

Ingen julskinka ännu. Annars är det ju en klassiker med julskinka och julsenap på vörtbröd. Men lite rökt korv köpte vi på Liseberg. Det får vi nog testa. I dag blev det lagrad Allerum prästost med Apelsinmarmelad med Whisky. Riktigt gott!!

9 kommentarer:

Amy's piece of cake sa...

Ser gott ut!
Vilket sammanträffande, bakade också vörtbröd idag fast Leilas (med russin). Porter och julmust blev gott i kombination!

Amy's piece of cake sa...

inte julmust ska stå julöl! (Julmust och svagdricka ska jag ha i ett annat vörtbrödsrecept!)

Remsan sa...

Jag har också tänkt att baka vörtbröd, men vet inte vilket recept. Har testat ett par genom åren, men de har mest smakat som bröd i allmänhet och inte som vörtlimpa. Men säger du att detta är gott så tror jag dig! Får sno en av Berras julöl.

Katarina sa...

Jag har aldrig bakat just vörtbröd, men det ser och låter så gott! Dina bröd blev fina!

Charlotta sa...

Nädu, där är jag på Johans sida - inte ska det vara russin i vörtbröd! Rrrrys. Hoppas att ni får en fin tredje advent!

Nina Sommar sa...

Visst kan man längta efter vörtbrödsmaken! Jag håller med Johan, inga russin, av samma anledning som man inte ska ha frukt i maten. (Jag vet att du tycker annorlunda ...) Trevlig 3:e advent!

Kim sa...

Självklart ska det vara russin i vörtbrödet!
Doften av vörtbröd, nästan bättre än smaken...

Mårtenssons kök sa...

Klart det ska vara russin i vört, konstiga människa...:) Men smaken är som baken, eller hur?

Anna sa...

Baka på! Du vet att du alltid kan lämpa av överbliven mat i Utby :)
Vill bara dela av mig i länkväg. Tänkvärt blogginlägg om saffran. http://lifebylisen.com/blogg/lycklig-med-saffran/
KRAM!