Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 17 december 2011

Favoritkyckling i repris

För ungefär ett år sedan gjorde jag en så himla god kycklingrätt med lingon i. Originalet är med vinbär men tycker att lingon funkar lika bra och passar ju fint nu i juletid. Såsen är så god att man kan äta den med sked! Precis så ska det vara. Och mycket sås blir det. Gjorde nästan som det stod i receptet och det hittar du här.

Jag vill oftast ha något grönt till maten. Det blir oftast rivna morötter eller ruccola. Jättegott men tråkigt i längden. Testade att kanelsteka lite morötter. Skalade och skar morötter i ganska grova stavar. Stekte dem sedan i smör på ganska låg värme. De blev sådär lagom mjuka och nästan karamelliserade på ytan. I slutet kryddade jag dem med kanel, ingefära, salt och peppar. Serverade dessa till Lingonkycklingen. Fantastiskt gott!

Kanelstekta morötter
Lingonkyckling med råris och kanelstekta morötter


Jag är nog en av de få som inte gillar julmust. Föredrar julöl till julmaten. Eller vatten. Hittade däremot en Julmust på Systembolaget som jag gillade. För det var must gjord på äpple. Dessutom från mina hemtrakter. Än en gång måste jag ropa Hurra! till systembolagets alkoholfria sortiment. Inte bara öl och vin utan även lite annan god dryck. Äppelmust av Alice finns i det tillfälliga sortimentet så rusa och köp!

4 kommentarer:

Thea sa...

Kanelstekta morötter låter riktigt spännande, det ska jag verkligen prova!

Mårtenssons kök sa...

Bra tips där med morötterna, för visst vill man ha något grönt till maten men det är ju ingen rolig tid alls för det just nu:(

Remsan sa...

Åh, den där kyckligen är så god! Morötterna låter också goda. Jag som älskar rotfrukter i ugn får testa och ha lite juliga kryddor på dem.

Linda- matstugan sa...

Ser kanongott ut och morötterna hur spännande som helst!