Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 27 september 2011

Jag måste bara....

Jag bantar aldrig. Kanske försöker tänka på vad jag stoppar i mig Tycker det är skittråkigt med bantning! Det finns inga genvägar. Jag äter det jag tycker är gott. Och försöker röra på mig. Cyklar till jobbet. Tar en promenad. Tränar lite lagom. Väljer vatten i stället för läsk.

Var bara tvungen. Gillade dagens avsnitt av Landet Brunsås. Missade ni så håll utkik efter en repris eller kolla på svt play. Handlade om den svenska fettbomben. Sedan 80-talet har vi blivit allt fetare. Vi jojo-bantar och testar alla möjliga dieter fram och tillbaka.

bild från svt.se

Ja, nu är jag ju inte perfekt och trådsmal på något sätt men jag pendlar sällan i vikt. Förutom detta året då. Återkommer skamset när jag ska börja bli av med mina graviditetskilo...:)

Kom gärna med synpunkter, tankar och ideér!

7 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Håller med dig! Bantning bort - god och välgörande mat in! På det viset försvinner alla gravokilon oxå. Bra mat, motion, sömn och en liten kotten som håller en igång. :)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Jag tittade också på landet brunsås ikväll, de är verkligen så underhållande samtidigt som man faktiskt LÄR sig något, det tycker jag är den bästa kombinationen ;) Jag har äntligen ett sunt (?) förhållande till mat idag efter många, många års hetsbantande och lika hetsigt ätande - det suger verkligen musten ur en! Nej, idag äter jag istället balanserat, små och många måltider och så får jag inte så mycket vardagsmotion som jag kan - promenader och trappgående, det är min melodi ;) Att var atrådsmal är inte värt det om man ändå inte uppskattar livet när man är där <3

Matarkivet sa...

Jag bantar heller aldrig, men om jag gått upp ngt kilo så försöker jag bara äta nyttigare en tid, det räcker för mig. Ska se avsnittet idag tänkte jag, det gav mycket åsikter som t ex här och på twitter. Kul när ett program skapar samhällsdebatt!

Fanny sa...

sv: haha jaa, så kan man absolut säga, för jag är också en riktig "frukostholic" alltså :) åh gud vad glad jag blir, då fortsätter jag med mina mellanmål, frukostar och nattkäk!! :)

Fanny sa...

var gärna med och tävla i min Britney Spears tävling också, där du har chans att vinna hennes parfym, eller 2 konsertbiljetter här: http://fimas.blogg.se/2011/september/vinn-biljetter-till-britney-spears-konsert-oc.html#comment

Kim sa...

Landet Brunsås rules! Det blir bara bättre och bättre tycker jag. Och "bantning" och "på diet" kan innebära så mycket... För den ena personen är det äta bea och smör, för den andre att äta en morot till lunch. Och för den tredje att äta nyttigt och röra på sig. Väldigt komplext alltså. Jag känner mig själv väldigt kluven i frågan, men tycker ändå huvudsaken är att man MÅR BRA.

Emma sa...

Jag såg de två senaste programmen igår som jag missat på play. Jag tycker de är bra (särskilt avsnittet om socker, att det ibland är för sött att äta om man inte kyler ner det som i glass tex) men är lite tudelad över dem också. Ibland känns de som att de söker en enkel lösning på saker och ting som är lite mer komplicerade, om det låter vettigt?!
Det är en väldigt vetenskaplig serie som träffar många rätt men glömmer den mer känslomässiga biten.