Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 23 juli 2011

Caesarsallad och svalkande rosévin

Känns mest som helg varje dag när man har semester. Dagarna flyter liksom ihop och vad det egentligen är för dag spelar mindre roll.

Vaknade ganska tidigt idag. Sover lite halvdåligt nuförtiden. Troligtvis ganska utvilad och även obekvämt och bökigt att sova när man svalt en badboll. Fönstret öppet för att få in luft och bor bredvid en skola där det bor ett stort gäng kids som är med i Gothia Cup. Ganska bra på att hålla låda största delen av dygnet. Men fick mig att komma upp i tid och ta tag i veckans tvätthög. Rena kläder ska packas om för några dagar i Skåne.

Tydligen lördag idag och när tvätthögen var tvättad drog vi till stan för att fixa lite ditten o datten. Mötte upp några härliga vänner och käkade lunch på Till Salu på Kungstorget. Var otroligt varmt väder och jag hade klätt mig efter tidningens blöta prognos. Efter mat, glass och promenad genom stan lyckades vi ta oss precis innanför dörren hemma när det började ösregna och mullra.

Blev en lättare middag ikväll. Caesarsallad med kyckling. Snabbt, enkelt och gott. Romansallad och riven parmesan. Brödkrutonger gjorde jag av "vanligt" ljust bröd som jag skar i tärningar och stekte i smör och flingsalt. Köpte en halv grillad kyckling som jag "pillade" ut köttet ur. Hade även lite tärnade tomater till. Ingår ju egentligen inte i en klassisk Caesar med det är ju så gott. Och caesardressing såklart. Hade färdig på flaska i kylen sedan vi gjorde Caesarwraps för ett par veckor sedan. Många undrade vad det var för märke vi använde och kan avslöja att det var Ken´s creamy caesar.

Varit väldigt sugen på Rosévin nu några varma dagar så ikväll öppnade jag en mini-flaska med alkoholfritt bubblande rosé jag haft i kylen ett tag. Såå gott!! Arc-en-Ciel heter det och smakade godis och frukt.

5 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Vi har ätit caesarsallad med kyckling fler gånger nu under semestern, det är så gott. När vi ändå grillat kyckling så har vi grillat så pass mycket att det räcker till en middag till i form av sallad. :-)

Cupcakesfluffan sa...

Så gott med caesarsallad

Remsan sa...

Caesarsallad är perfekt sommarmat. Eller det är gott året om iofs...
Visst flyter dagarna ihop under semstern. Och går alldeles för fort. Jag vill hinna med så mycket och så tränger sig lite tråkiga måsten in ibland också. Som tvätten till exempel :-( Men ni ser ut att ha njutit av er semester för fullt.

Matarkivet sa...

Caesarsallad skulle jag kunna ata varje dag. Och vilken tur att det finns alkoholfritt rosé. For en del ar sedan nar jag jobbade pa restaurang nar jag pluggade var det riktigt daligt utbud av alkoholfria viner, sa kul att hora att det finns mer att valja pa nu.

Jenny sa...

Cesarsallad är perfekt nu på sommaren.
Både nyttigt och gott! :-)

/ Jenny