Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 14 maj 2011

Kungens Tårta eller Zuleikatårta

Denna tårtan har mamma gjort många gånger. Och den är så god!! Visste inte riktigt att det var så busenket. Och äntligen fick jag användning för mandelkvarnen som jag fick av mamma när vi var på marknad förra sommaren.

Vi har alltid kallat den Zuleikatårta har jag för mig. Nu hittade jag receptet på Arlas vispgräddepaket och då hette den Kungens tårta. Kanske för att det var ett av bidragen till tävlingen av Nationaldagstårtan för något år sedan!?

Så idag när syster och gossarna skulle komma på fika för att fira min födelsedag lite i efterskott så bakade jag denna tårta. Den gjorde succé!

Botten:
4 äggvitor
125g sötmandel (jag tog cashewnötter, minst lika gott!)
1,5 dl strösocker

Mal sötmandel/cashewnötter och blanda med strösocker. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd försiktigt ner nötter och socker. Rita en ring på ett bakplåtspapper och lägg pappret upp-o-ner på en plåt. Bred ut smeten i ringen. Alternativt grädda i en form med löstagbar kant. Ringen ska vara lika stor som formen. Grädda på 175 grader i mitten av ugnen i 20 minuter.

Kräm:
4 äggulor
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde
75 g smör

Blanda alla ingredienserna till krämen i en kastrull. Koka ihop till en tjock kräm på låg värme. Rör hela tiden. Låt kallna.

Bred krämen på botten. Garnera med mandelspån.

Jag serverade tårtan med vispgrädde och jordgubbar. Väldigt gott!!

Dags för omröstning av melodifestival. Jag håller på Irland.
***

8 kommentarer:

Remsan sa...

Denna tårta är så god. Blev bjuden på den i somras, fast då toppad med grädde och jordgubbar.
Jag satt uppe och hejade på Eric, fast jag skulle upp kl 05:30 idag... Roligt i alla fall att Sverige kom 3:a!

karin sa...

en sån där kvarn använde jag igår när jag gjorde macarons :) din tårta såg supergod ut!

Matarkivet sa...

Tror det heter Tjinuski-tårta i Sju Sorters Kakor, ska absolut testa den, ser dögod ut!

Mårtenssons kök sa...

Zulaikatårta hette den på fiket Anki sommarjobbade på en gång i tiden. Väldigt populär tårta, fast det var choklad i den mandelbottnen.

charlotta sa...

åh, den där tårtan är en riktig klassiker! kommer exakt ihåg vilken sida den finns på i sju sorters kakor. och den där krämen ovanpå - så goooood. mm.

Malin sa...

Åh, Zuleikatårta! Har aldrig testat men alltid velat :) Och grattis till bebben, vad kul!!!

chanette sa...

e det inte polskt från början?

Helena sa...

Gud vad god den ser ut! Vilket roligt tips att ta cashewnötter ist för mandel.

Jag höll föresten också på irland i finalen :)