Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 26 februari 2011

Nötchokladrutor

I går hade jag fredagsfika på jobbet. Bläddrade i "Sju sorters kakor" efter ett annat recept men fastande för dessa. Har för mig att mamma bakat ett antal omgångar av dessa kakor. Choklad, nötter och härligt sega!

1,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
100 g smör eller margarin
1,5 dl strösocker
1 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
100 g hasselnötskärnor
  • Blanda mjöl och bakpulver.
  • Rör smör och strösocker pösigt.
  • Tillsätt ägget och sikta i kakaopulver och vaniljsocker genom en finmaskig sil.
  • Rör i mjölblandningen.
  • Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper och placera det i en långpanna, 25x35 cm.
  • Strö över grovt hackade nötter.
  • Grädda på 200 grader i ca 15 minuter. Skär kakan i 5x5 cm stora rutor medan den ännu är varm.
Mia Skäringer på Konserthuset i går, jobbat tidigt idag, shoppat lite... Gissa om jag somnade en stund på soffan för en stund sedan. Nu ska jag hoppa in i duschen och ladda för nästa äventyr. Ikväll ska jag på reunionfest med ett gäng tjejer jag jobbade med när jag flyttade till Göteborg för ca 10 år sedan. Många av dem har jag inte sett sedan dess. Ska bli superkul!!

***

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Hektisk, härlig helg, förstår att du slumrade till lite! Hoppas ni får en kul kväll.
Ha en fortsatt bra helg

Michael sa...

äntligen :) har ju varit galet nyfiken. hm, hasselnötter... måste nog testa om jag fortfarande reagerar på det. ser ju galet gott ut!

Erika - Bakglädje sa...

Vad gott det ser ut. :-)